Categoriearchief: Trouwtips

Ceremoniemeester, tips en taken!

Ceremoniemeester, tips en taken. Gevraagd om ceremoniemeester te worden? Wat zijn de taken van een ceremoniemeester, onze tips voor een perfect geregelde trouwdag. Je bent gevraagd als ceremoniemeester? Dat vind je vast een hele eer (en dat is het ook) maar wat doet een ceremoniemeester eigenlijk? Je zou een ceremoniemeester kunnen zien als hèt organisatorisch talent achter de trouwdag. Het is niet alleen een eer maar ook een hele verantwoordelijke en drukke taak. Jij zorgt ervoor dat het bruidspaar een onbezorgde en relaxte trouwdag heeft. Hoe doe je dat?

Ceremoniemeester, tips en taken

Een ceremoniemeester, taken voor het huwelijk

ceremoniemeester tips en takenHet bruidspaar heeft jou gevraagd als ceremoniemeester maar je taken beginnen meestal al ver voor de trouwdag. Dit verschilt per bruidspaar maar onze tip voor een aanstaande bruid en bruidegom, betrek je ceremoniemeester zo vroeg mogelijk bij alle voorbereidingen.

Dit betekent niet dat hij/zij bepaalt welke trouwkaarten jullie uitkiezen, welke gasten jullie uitnodigen….. Het betekent wel dat de ceremoniemeester moet weten welke tekst op jullie kaart staat en wie jullie uitnodigen. Wat kan er verwacht worden van een ceremoniemeester?

  • Meestal organiseert de ceremoniemeester het vrijgezellenfeest.
  • Je helpt bij het maken van het draaiboek van de trouwdag.
  • Je naam staat vermeld op de uitnodiging (kan ook met een los inlegvel).
  • Houdt bij wie wel komt en wie niet. (RSVP)
  • Gasten kunnen met vragen over cadeaus bij jou terecht. Je houdt ook een cadeaulijst bij, zo voorkom je dubbele cadeaus.
  • Maak een lijst van leveranciers: cateraar, bloemist, de band of dj, fotograaf, trouwvervoer, enz.. Zorg dat je weet wie je moet bellen wanneer iets fout dreigt te lopen.
  • Speeches, stukjes, liedjes, jij regelt de volgorde.

Taken tijdens de trouwdag

ceremoniemeester takenTijdens de trouwdag zorg jij ervoor dat alles op rolletjes loopt. Jij bent deze dag het aanspreekpunt voor iedereen: voor de gasten, voor leveranciers en voor het bruidspaar.

Je zorgt ervoor dat alles volgens het draaiboek verloopt. Het wordt dus voor jou een drukke dag. We hebben het voor je op een rijtje gezet.

  • Je zorgt ervoor dat alles is waar het moet zijn. Het bruidsboeket, de ringen, corsages, de bruidstaart….
  • Je ontvangt de gasten, je zorgt dat ze op hun goede plek zitten en regelt het opspelden van de corsages.
  • Regelt dat iemand zorgt voor het gastenboek (maak daar een rooster voor).
  • Volg het draaiboek voor speeches en het opvoeren van stukjes.
  • Zorg voor een cadeautafel maar vooral, zorg ervoor dat er een veilige plek is om de cadeaus te bewaren tijdens het feest.

Onze tips voor een onbezorgde ceremoniemeester

ceremoniemeesterCeremoniemeester zijn is een verantwoordelijke ‘baan’. Er gaat over het algemeen veel tijd in zitten maar het is tegelijkertijd ook een eer. Het bruidspaar vertrouwt je genoeg om deze dag samen met hun te organiseren. Nog enkele tips:

  • Vraag hulp: sommige bruidsparen vragen twee ceremoniemeesters en bij een groot huwelijk is dit echt een aanrader. Maar doe je dit alleen, vraag dan hulp aan bijvoorbeeld de bruidsmeisjes of getuigen. (gasten naar hun plek begeleiden, letten op de cadeautafel, bij het gastenboek zitten, enz..)
  • Bespreek het draaiboek goed met het bruidspaar maar relax wanneer sommige dingen anders lopen dan je dacht. Het is geen militaire precisie maar een feestdag!
  • Zorg dat je goed zichtbaar bent voor iedereen, dat de gasten weten dat jij het aanspreekpunt bent maar ook bijvoorbeeld de fotograaf, de cateraar, de dj, enz..  (geef deze laatsten altijd je telefoonnummer)
  • Maak een noodtas, klinkt een beetje raar misschien maar we wisten niet zo snel een andere naam :-). Een tas met pleisters, paracetamol, spelden, zakdoekjes, naald en draad, enz.. Het is voor al die ‘kleine rampen’ die tijdens een trouwdag kunnen gebeuren.

Meer op EenSpeciaalMoment

Weddingplanner voor een huwelijk, ja of nee.ceremoniemeester
Bruidsmeisjes wat zijn hun taken?
Een vrijgezellenfeest organiseren
Trouwen met thema
Bruidskinderen, tips voor bloemenmeisjes en bruidsjonkers

Meer aanraders!
Cadeau voor Huwelijk – TOP 10
Versieringen en feestartikelen voor een trouwdag
Alles voor een vrijgezellenfeest

Vrijgezellenfeest organiseren – onze tips!

Een vrijgezellenfeest organiseren, het lijkt zo simpel toch? Maar dan begin je aan de echte organisatie en tja er komt heel wat bij kijken. Je moet denken aan een datum, aan een locatie en uitnodigingen versturen. Daarnaast is er nog het budget, moet je misschien activiteiten boeken en een cadeau regelen. We geven je een aantal tips voor een zorgeloze organisatie van een vrijgezellenfeest.

Wie organiseert een vrijgezellenfeest?

vrijgezellenfeestVaak een getuige van de bruid of bruidegom maar een goede vriend(in) kan ook prima beginnen met de organisatie.

Het is wel slim om de organisatie met z’n tweeën te doen want of je het nu groots aanpakt of heel klein, de organisatie kost tijd.

Vraag de bruid / bruidegom

Het feest is voor de aanstaande bruid of bruidegom dus vraag in het begin wat ze ongeveer verwachten. Daarnaast is een vrienden/vriendinnenlijst wel zo handig. Je kent vast veel mensen die ze uit willen nodigen maar heb je ook alle adressen? (Dit is dus tegelijkertijd het enige moment in de organisatie waarbij de aanstaande bruid en bruidegom betrokken zijn.)

Het budget voor een vrijgezellenfeest

vrijgezellenfeest organiserenWat ben je kwijt aan een gemiddeld vrijgezellenfeest? Dat ligt er maar aan wat je wilt organiseren. Een weekendje weg, een avondje uit, diner samen, een workshop, enz.. Wanneer jullie bijvoorbeeld een workshop gaan volgen met daarna een diner en daarna nog een bar bezoeken kom je al snel op een bedrag tussen de 75 en 100 euro p.p. (op z’n minst). Als je het thuis organiseert en zelf hapjes en drankjes maakt/koopt, ben je goedkoper uit.

Houd rekening met het budget van iedereen. Wat voor de één makkelijk te betalen is, is voor de ander een rib uit zijn/haar lijf. Bespreek dit met de gasten voordat je ook maar begint met iets te organiseren. De aanstaande bruid en bruidegom betalen overigens niet dus je deelt het totale budget door het aantal gasten.

De datum voor een vrijgezellenfeest

Meestal een maand tot twee weken voor de trouwdatum en niet op de avond ervoor. Je wilt niet dat de bruid en bruidegom met een kater of donkere kringen onder de ogen bij het altaar staan. (Staat ook heel slecht op de trouwfoto’s)

Nodig mensen ruim op tijd uit voor het feest en houd rekening met overvolle agenda’s. Geef iedereen in ieder geval niet een al te ruime keuze. Kies bijvoorbeeld drie datums en laat de gasten kiezen welke hun het best past. Meeste stemmen gelden in dit geval :-).

Nu kunnen jullie gaan organiseren

Dit noemen we vooral het leuke gedeelte. Je weet het budget, je weet wie komt en nu hoef je alleen nog maar te zorgen voor een onvergetelijk feest. Wanneer je workshops, locaties, restaurants, reis, e.d. moet boeken dan is dit het moment. Wil je een thema (gaan we nog over schrijven) bedenk dan wat je hiervoor nodig hebt. Je koopt nu eventueel feestversiering en decoraties voor het feest.

Overleg, overleg maar overdrijf niet

vrijgezellenfeestGeef de andere gasten steeds een update van alle afspraken en boekingen die je maakt. Wanneer je iets moet veranderen in het programma geef dit dan op tijd door. Maar bedenk ook dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken.

Overleg is prima maar je kunt hier niet eindeloos mee doorgaan. Dus wanneer het een heen-en-weer mailen wordt over bijvoorbeeld welk restaurant geboekt gaat worden dan moet je ergens een knoop doorhakken. (en wacht daar niet te lang mee)

Regel je financiën

Zorg dat je voor het vrijgezellenfeest alle betalingen op je rekening hebt. Misschien vind je het vervelend om gasten steeds te vragen op tijd te betalen. Bedenk maar dat het nog vervelender is om na een half jaar nog steeds geld van mensen tegoed te hebben. Soms is het niet te voorkomen om iets voor te schieten maar doe dit zo weinig mogelijk.

Meer feesten op EenSpeciaalMoment

vrijgezellenfeest
Trouwen met thema
Amerikaans feest
Een tuinfeest organiserenMexicaans feest
High Tea en Low Tea
Ceremoniemeester, tips en taken

misschien vind je dit ook leuk

Feestartikelen voor een vrijgezellenfeest
Uitnodigingen voor ieder feest

Save the Date kaartjes versturen

Save the Date kaartjes, het is sinds een paar jaar een echte trend. De trend kwam overwaaien uit Amerika maar zijn deze kaartjes nu echt nodig? Het is een goed idee om ze te sturen. Zo weet je zeker dat de mensen die belangrijk voor jullie zijn die dag vrij houden in hun agenda. We geven je enkele tips voor jullie Save the Date kaartjes.

Save the Date kaartjes, wat zijn dat?

Save the Date kaartjes zijn een soort voor-uitnodiging. Je stuurt ze naar gasten die je zeker op je trouwdag wilt uitnodigen. Eigenlijk vraag je iedereen die een kaartje ontvangt om die dag vrij te houden (of om een vrije dag op te nemen op die datum). Het is geen overbodige luxe wanneer je bijvoorbeeld trouwt in de zomer, het trouwseizoen en vakantieseizoen.

Wanneer je veel familie en vrienden in het buitenland hebt wonen is het fijn wanneer ze ruimschoots op tijd een datum weten. Zo geef je ze genoeg tijd om een reis, logeerruimte en vrije dagen te regelen.

Leuk: Save the Date kaartjes met een romantische foto van jullie samen

Wanneer verstuur je Save the Date kaartjes

Daarover zijn verschillende meningen maar we adviseren om dit in ieder geval 6 maanden voor de trouwdag te doen. Eerder mag ook, bij voorbeeld precies een jaar voor het huwelijk. Probeer echt op tijd hiermee te zijn, zeker wanneer je in een populaire trouwperiode trouwt of in een vakantietijd.

Wat moet je weten wanneer je Save the Date kaartjes verstuurd?

Je kunt pas kaartjes versturen wanneer je een ding zeker weet: de trouwdatum. Het is dus wel belangrijk om te weten of die dag een ambtenaar van de burgerlijke stand jullie kan trouwen. Wanneer je in de kerk trouwt moet je zeker weten dat dit op die dag kan.

Wat staat op Save the Date kaarten

Op de Save the Date kaarten staat echt nog weinig informatie, eigenlijk maar een paar dingen:

  • jullie namen
  • de trouwdatum
  • jullie adres (voor mensen die een felicitatiekaartje willen sturen)

Tip: Voorkom verwarring en vermeld dat de officiële trouwkaart later komt.
De locatie, het programma van die dag, enz. zet je niet op deze kaart.

save the date kaartjessave the date

Trouwkaartje & Save the Date kaartje in hetzelfde ontwerp, mooi, maar het hoeft natuurlijk niet.

Wie stuur je Save the Date kaarten?

Je hebt verschillende ‘soorten’ gasten tijdens jullie trouwdag. In de eerste plaats zijn er de daggasten, gasten die bij het officiële gedeelte zijn in het stadhuis (en de kerk). Daarna gaan ze mee voor een receptie/diner/feest. Andere gasten nodig je alleen uit voor een receptie of alleen voor het feest ‘s avonds.

Daggasten krijgen altijd een Save the Date kaart. Alle andere gasten kun je ook een Save the Date sturen maar zet duidelijk op de kaart voor welk gedeelte van de dag ze uitgenodigd gaan worden.

Moeten Save the Date kaartjes en trouwkaarten op elkaar lijken?

Nee, dat hoeft niet maar het is wel leuk. De Save the Date kaart is een deel van de voorpret en je ligt een heel klein tipje op van de sfeer of stijl van jullie dag.

Misschien vind je dit ook leuk

Trouwkaarten trends 2018
De Save the Date kaartjes en trouwkaarten komen van deze site
Tekst voor een trouwkaart
Trouwen in de buitenlucht
Trouwen met thema
Eco-chic trouwen

en superhandig voor je trouwdag:

Decoraties en feestartikelen voor je trouwdag

Cupcakes of bruidstaart? Wat kies jij?

Cupcakes of bruidstaart? Wat kies jij voor je grote dag? Bruidstaarten zijn al heel lang populair. De gelaagde en schitterende taart hoort gewoon bij een huwelijk. De bruidstaart is het stralende middelpunt van iedere trouwreceptie. Het aansnijden van de taart, het perfecte fotomoment. Toch kiezen steeds meer bruidsparen voor cupcakes in plaats van een bruidstaart. Wat kiezen jullie?

We zetten de voor- en nadelen van beide keuzes op een rijtje.

Cupcakes of bruidstaart?

Cupcakes of bruidstaart?bruidstaart

Voor een traditionele bruidstaart:

  • Een bruidstaart is traditie bij een huwelijk. Het aansnijden van de taart hoort voor veel bruidsparen bij een trouwdag. Wanneer jullie van deze traditie houden dan is een taart een goede keuze voor jullie.
  • Een bruidstaart heeft de wow-factor. Je gasten kunnen zich vergapen aan een prachtige taart.
  • De bovenste laag van de taart heeft meer dan genoeg ruimte voor een taarttopper, bloemen of andere versieringen.

Nadelen van een traditionele bruidstaart

  • Een bruidstaart is duurder dan cupcakejes. Hoewel er ook prijzige cupcakejes zijn zal een bruidstaart een grotere hap uit je trouwbudget nemen.
  • Wat betreft smaak kun je minder variëren. Iedere laag kan een andere smaak krijgen maar die blijven dus beperkt tot het aantal lagen waarvoor je kiest. Bijvoorbeeld een taart met drie lagen kan drie verschillende smaken krijgen.
  • Een bruidstaart kan al voor het aansnijden beschadigen. Het vervoer van een taart is lastiger dan een lading cupcakejes vervoeren. Maar dat is best te overzien. Alleen wanneer gasten de taart bewonderen kan hij ook beschadigen. Een gast die even met een vinger kijkt of de roosjes echt of nep zijn en daarbij een duim in het schitterende witte glazuur zet. Bij een taart zijn dergelijke beschadigingen moeilijk weg te werken. Wanneer een cupcake beschadigt dan haal je hem gewoon weg.

cupcakes huwelijkcupcake huwelijkcupcake huwelijk

Voordelen van cupcakes bij een huwelijk

  • Ze zijn goedkoper dan een traditionele bruidstaart. Het ligt echt een beetje aan je wensen maar over het algemeen ben je goedkoper uit met cupcakes.
  • Je hebt een grote keuze aan smaken en iedere gast kan zijn of haar favoriete smaak kiezen.
  • Cupcakes DIY! Maar alleen wanneer je echt een kei hierin bent. Je kunt je eigen cupcakes gaan bakken en versieren.
  • Gasten kunnen een cupcake pakken wanneer ze dat willen en je hebt geen zorgen over het snijden en uitdelen van de taart. Cupcakes passen dus goed bij een relaxte en meer informele trouwdag.
  • Cupcakes zijn vaak speelser dan een bruidstaart, je kunt eindeloos variëren met smaken, decoraties en icings.

Nadelen van cupcakes bij een huwelijk

  • De traditie van het aansnijden van de taart gaat een beetje verloren. Je kunt altijd een kleinere taart om aan te snijden bestellen maar dit haalt het niet echt bij het aansnijden van een grote bruidstaart.
  • Een bruidstaart heeft een groot wow-effect, cupcakes hebben dit absoluut minder. Wanneer je voor cupcakes kiest zorg dan wel voor een hele goede opstelling. Sommige gasten zullen dit de goedkope optie vinden terwijl anderen dolenthousiast zijn.
  • Wanneer je ze zelf gaat maken bedenk dan dat dit tijd kost en de organisatie van een trouwdag kost al heel veel tijd.

Cupcakes of bruidstaart wat kies jij?

De keuze is aan jullie! Wij hebben alleen de voor- en nadelen op een rijtje gezet :-). Heb je een beperkt trouwbudget dan zijn cupcakes een goedkopere keuze. Wil je de wow-factor dan kun je beter gaan voor een bruidstaart. Wil je zelf gaan bakken dan lijken cupcakes iets eenvoudiger dan een echte bruidstaart. Bij een meer formeel huwelijk past een bruidstaart misschien beter dan cupcakes.

Het belangrijkste is dat je kiest wat bij jullie en jullie huwelijk past. Droom je al jaren van de perfecte bruidstaart? Maak er ruimte voor in je budget. Je trouwdag is het moment om je dromen uit te laten komen.

Meer voor je trouwdag op EenSpeciaalMoment

Een traditionele bruidstaart
Checklist voor je bruidstaart
Trouwen met thema

Dit vinden we ook leuk

De leukste decoraties/feestversiering voor je trouwdag
Decoraties voor je bruidstaart

Trouwbelofte hernieuwen

Je trouwbelofte hernieuwen, je huwelijksdag nog een keer overdoen, leuker wordt het niet! Wanneer je geweldige herinneringen hebt aan je trouwdag, waarom hem nog niet eens een keertje overdoen? Sommige echtparen kiezen voor het hernieuwen van hun trouwbeloften omdat ze een huwelijksjubileum vieren. Anderen omdat ze een moeilijke periode hebben gehad en daar samen glorieus uit zijn gekomen. Welke reden je ook hebt, het is de dag om de liefde te vieren en de liefde kan niet genoeg gevierd worden!

Trouwbelofte hernieuwen

huwelijksbelofte hernieuwenOfficieel kan je in Nederland maar één keer trouwen. Het hernieuwen van huwelijksbeloften is dus geen tweede huwelijk. Het is vooral een viering van de liefde die jullie voor elkaar voelen en die jullie aan elkaar bindt. Het is fijn om dit te vieren met iedereen die belangrijk is in jullie leven.

Misschien hebben jullie kinderen samen en is dit het moment om ze een geweldige ervaring te geven. Welke reden je ook hebt, hoe vier je het hernieuwen van je trouwbelofte?

Wie organiseert het hernieuwen van de trouwbelofte

Meestal doet het echtpaar dit zelf en soms doen de kinderen dit. De organisatie is over het algemeen iets eenvoudiger dan het regelen van een ‘gewone’ trouwdag omdat het officiele gedeelte ontbreekt. Je kunt ook de ceremoniemeester of de getuigen van je huwelijk vragen om nogmaals mee te helpen.

Uitnodigingen

Wie nodig je uit? Iedereen die belangrijk voor jullie is. Je kunt gewoon trouwkaarten bestellen en die aanpassen voor deze speciale dag. Soms is het wel handig om op de kaarten te schrijven wat je verwacht ten aanzien van kleding e.d..

Wat trek ik aan?

trouwbelofte hernieuwenWat je maar wilt. Een trouwjurk, nieuw of de jurk die je droeg tijdens je officiële trouwdag. Misschien was je droomjurk toen te duur voor jullie, kun je hem nu wel betalen? Dit is dan het moment om eindelijk die geweldige jurk aan te schaffen.

Past je originele trouwjurk niet meer maar draag je hem toch graag? Je kunt hem altijd laten vermaken of helemaal aan laten passen naar je smaak van nu. Maar echte kledingvoorschriften voor de bruid zijn er niet. Hetzelfde geldt voor de bruidegom, het originele trouwpak is prima maar iets totaal nieuws aanschaffen is ook prima.

De ceremonie voor het vernieuwen van een trouwbelofte

trouwbelofte hernieuwenWe schreven het al, er is geen officieel gedeelte. Dat heeft voordelen. Je kunt je trouwbeloften hernieuwen waar je maar wilt, de locatie is niet gebonden aan allerlei officiële regels. Het mag in je achtertuin, in een park, in een feestlocatie, enz..

Je kunt wel een soort kopie maken van de eerdere ceremonie (compleet met ja-woord) maar je kunt ook zelf iets schrijven en dit voorlezen. Bijvoorbeeld: Wat maakt jullie liefde zo speciaal, belangrijke mensen in jullie leven (kinderen!) noemen, speciale gebeurtenissen in jullie huwelijk, waarom zijn jullie zo gelukkig samen. Zo maak je een ceremonie heel bijzonder en persoonlijk.

Als jullie kinderen hebben is het leuk om ze een rol te geven tijdens dit gedeelte. Meisjes kunnen bloemenmeisjes zijn of ‘bruidsmeisjes’ en jullie zoon(tjes) zijn vast geweldige bruidsjonkers.

Trouwringen

Zijn jullie trouwringen aan vervanging toe of kiezen jullie voor nieuwe ringen? Sommige paren laten een inscriptie zetten in ‘oude’ ringen, anderen kiezen voor nieuwe trouwringen. Zijn jullie trouwringen na jaren dragen redelijk versleten en aan vervanging toe dan is dit het moment natuurlijk!

Een echt trouwfeest geven?

Waarom niet? Het is tenslotte een feestdag. Je kunt een groot feest geven inclusief het aansnijden van een bruidstaart. Konden jullie je geen groot feest veroorloven de eerste keer dan is dit het moment om een knalfeest te geven. Een feest met alle mensen die jullie dierbaar zijn en belangrijk voor jullie zijn.

Meer Trouwen op EenSpeciaalMoment

Trouwen met een thema
Trouwen buiten – tips
Trouwringen kopen
Welk huwelijksjubileum vier je?

Wat we ook leuk vinden

Leuke decoraties en feestversiering voor een huwelijk
Leuke uitnodigingen voor het hernieuwen van een trouwbelofte