Categoriearchief: Personeelsfeesten

Jubileum op het werk: wat ga je doen?

jubileum werk
image-2569
Bijna 20 jaar bij één bedrijf, 10 jaar achter dezelfde desk, 5 jaar op de werkvloer? Wel reden voor een klein feestje toch? Het is belangrijk om zo af en toe te horen dat je werk gewaardeerd en opgemerkt wordt, geen beter tijdstip dan een jubileum.
Mocht je als werkgever het nut hiervan niet inzien, waardering versterkt het moreel, het verbetert de onderling sfeer en dat is goed voor de zaak.

Welk jubileum vier je?: Dat ligt eraan, jaarlijks lijkt een beetje overdreven maar ieder jaar een werknemer even de hand schudden omdat er weer een jaar voorbij is, is wel heel attent. Voor een echt jubileumfeest kun je kiezen voor de min of meer ‘erkende’ jubileums, bijvoorbeeld 10, 15, 20, 25, enz.. (Misschien is door het hippe ‘jobhoppen’, een vijfjarig jubileum al speciaal.)Het is goed om daarover afspraken te maken. Niet alle werknemers zullen een uitgebreid feest waarderen terwijl collega’s juist teleurgesteld zijn wanneer hun jubileum geruisloos verstrijkt.
Beginnen met de organisatie: Om te beginnen, wordt het een verrassing of wordt de jubilaris in de voorbereidingen betrokken? Een feest op de werkvloer, in de kantine, het kantoor, de parkeerplaats, achtertuin? Moet een ruimte gereserveerd worden in een restaurant, bar of zaal? De basis eigenlijk, wie organiseert het feest en in welke ruimte. Laat het feest organiseren (of laat iemand meedenken) die de jubilaris goed kent. Niet iedereen zal een verrassingsfeest of groots themafeest waarderen. Voor wie dat wel doet: we geven je hier enkele thema-ideeën. Leuke uitnodigingen voor een personeelsfeest vind je hier

jubileum cadeau idee
image-2570
Een leuke oorkonde voor de jubilaris! Wat gebeurde er in het jaar dat hij/zij bij het bedrijf in dienst kwam: wat was het nieuws, welke sportmedailles werden er gewonnen, welke muziek was er op de radio, welke films draaiden er in de bioscoop en veel meer leuke weetjes. Even terugblikken is altijd leuk! Leuke oorkondes voor een jubilaris kun je hier bestellen.
Versiering voor een jubileum: Dit zou je af moet laten hangen van de locatie en het thema. Niet iedere locatie is geschikt voor veel versiering en je krijgt er niet overal toestemming voor. Slingers of enkele ballonnen is meestal geen probleem. Een paar mooie bloemstukken kunnen een ruimte ook al snel een feestelijk en stijlvolle sfeer geven. Is het een buitenlocatie dan kun je denken aan lampionnen, windlichten of tuinfakkels.
Toast: Een toast op de jubilerende werknemer hoort erbij. Laat die uitbrengen door een collega die de jubilaris goed kent, of chef/manager. Hierbij gaan we onmiddellijk iedereen van veel pijn verlossen: maak het NIET te lang. Een toast is kort en bondig met misschien 1 of 2 korte anekdotes maar niet meer, het is geen toespraak.

Hier vind je nog meer cadeautips

Jubileumfeest, themafeest-ideeën

Een feest geven voor een jubilaris, een hele uitdaging? We geven je enkele ideeën voor een heus thema-feest. Wil je de jubilaris verrassen of toch liever een lang van tevoren aangekondigd feest? We hebben enkele leuke thema-feesten voor een jubilaris voor je onder elkaar gezet. (alleen nog kiezen natuurlijk)

 Thema-feesten

  • Surprise!: Een meer formeel surpriseparty is vooral een uitdaging omdat de jubilaris in gepaste kleding op het feest moet arriveren. Gasten moeten minstens een half uur voor de jubilaris op de locatie zijn of de jubilaris ‘overvallen’ op een locatie.
  • Gekostumeerd: Valt een jubileum in de carnavalstijd of misschien Halloween dan is een gekostumeerd (surprise)feest een idee. Eventueel kun je ook het jubileum zelf in de kleding betrekken, een 25-jarig jubileum is een zilveren jubileum, haal de glitters maar uit de kast!
  • Zomers: Zet de barbecue aan en versier een tuin met slingers en lampionnen, veel meer is niet nodig voor een vrolijk zomers jubileum. Wanneer je de financiële ruimte hebt huur je een bandje maar een zonnige playlist is ook prima.
    Meer zomerse feesten: Hawaii tropisch themafeest en een Mexicaans feest.

  • jubileumfeest themafeest
    image-2581
    Thematisch: 
     
    In welke tijd is de jubilaris bij het bedrijf begonnen? Pas je thema daarop aan. Bijvoorbeeld voor een start in de jaren ’70 een heus discofeest met muziek, kleding en dans uit die tijd. Misschien zijn er wel foto’s uit die begintijd en deze kun je gebruiken als versiering. Eventueel enkele foto’s op posterformaat af laten drukken en je hebt een perfecte achtergrond voor een feest. (De posters zijn gelijk een mooi cadeau voor de jubilaris).
  • Amerikaansfeest’: Niet zozeer een feest in Amerikaans stijl maar een feest waarbij de gasten zelf eten en drinken meebrengen (behalve de jubilaris), Amerikanen noemen dit een potluck. Voordeel is dat het allemaal niet zo formeel hoeft en zelfs jubilarissen die niet dol zijn op een feest kunnen dit vaak wel waarderen.

Meer feestideeën op EenSpeciaalMoment

Feestje op het werk: ideeën en tips
Jubileum op het werk, wat ga je doen

en dit vinden we ook leuk

1001 decoraties en feestversiering voor een feest

Jubileum op het werk, cadeautips

Jubileum cadeautips. Wat geef je een collega of werknemer voor zijn jubileum? EenSpeciaalMoment geeft je enkele suggesties! Geef eens een oorkonde cadeau, een persoonlijk cadeau met foto, cadeaubonnen (nee, die zijn niet saai om te geven, juist slim), een dagje wellness, seizoenskaarten en natuurlijk een gezellig avondje uit.

Cadeautips voor een jubileum

Cadeaus: Leuke en persoonlijke cadeaus, een eigen tekst, een foto erbij om te laten zien hoe bijzonder je iemand vindt. Er zijn genoeg cadeaus te bedenken: wijnglazen met inscriptie, manchetknopen met foto, foto-albums, pen (natuurlijk ook met inscriptie), bloemen of chocolade met de leukste foto van de jubilaris of (tip!) alle collega’s.
Lunch: In plaats van een meer georganiseerd feest(je)/ receptie geef je een uitgebreide lunch. Ga met alle collega’s of met enkele directe collega’s naar een restaurant voor een heerlijke ontspannen lunch. Het is lekker informeel, tijdens deze lunch kun je een cadeau aanbieden maar de lunch is ook een cadeau op zich.

Cadeaubonnen

jubileum cadeautipsWe gaan eerst een groot vooroordeel uit de weg ruimen, cadeaubonnen zijn niet onpersoonlijk en worden niet gegeven door mensen die geen leuk cadeau kunnen bedenken. Er worden heel veel cadeaubonnen uitgegeven en met een goede keuze kun je een jubilaris een geweldig cadeau geven. Deze vonden wij leuk: Cadeau voor een jubileum. Een leuke belevenis, wie wil dat nou niet!

jubileum cadeau idee
image-2549

Een leuke oorkonde voor de jubilaris! Wat gebeurde er in het jaar dat hij/zij bij het bedrijf in dienst kwam: wat was het nieuws, welke sportmedailles werden er gewonnen, welke muziek was er op de radio, welke films draaiden er in de bioscoop en veel meer leuke weetjes. Even terugblikken is altijd leuk! Leuke oorkondes voor een jubilaris kun je hier bestellen
Seizoenskaarten: De inkopper is waarschijnlijk een seizoenskaart voor een plek op een voetbaltribune maar er zijn meer soorten seizoenskaarten. Voor een jubilaris met kinderen is een seizoenskaart voor een pretpark ideaal of een kaart voor één (of een paar) dierentuin(en). Voor zwembaden zijn er seizoenskaarten en enkele musea geven ze ook uit.
Een avondje uit: We denken hier vooral aan tickets voor een theatervoorstelling, een optreden van een favoriete artiest, groot circus of musicalvoorstelling.
Wellness: Dit heb je echt verdiend! Wil je een werknemer eens in de watten leggen geef dan een dagje (of twee)in een kuur- of wellnesscentrum. Geen betere manier om iemand duidelijk te maken dat ze zich goed heeft ingezet en wel even een time-out verdient.

Meer personeelsfeesten op EenSpeciaalMoment

Een personeelsfeest organiseren
Jubileum op het werk wat ga je doen?
Feestje op het werk, tips!

Feestje op het werk, tips

Feestjes op het werk kunnen vreselijk gezellig of tenenkrommend stijf en ongemakkelijk zijn. Wil je de feestvreugde verhogen, de stilte verbreken en het ijs breken? Wij van EenSpeciaalMoment geven je wat ideeën, tips en ijsbrekers. Natuurlijk is er ook niets mis met een avond karaoke, een gemaskerd bal, kerstborrel, barbecue of jubileumfeest. Maar tussen de punch, de discoballen, de speeches en mistletoe is er misschien wel ruimte voor het onderstaande.

feestje op het werk
image-2534
De beste leugen: Voor een niet te grote groep nodig dus eventueel opsplitsen. Iedereen moet iets over zichzelf vertellen wat waar is en twee leugens. De anderen moeten raden welk verhaal de waarheid is. Je krijgt punten voor zowel het raden van het goede antwoord als voor het vertellen van de beste leugen. De winnaar is dus de ‘grootste leugenaar van het kantoor’.
Haal voor me…. Het hangt van simpelheid aan elkaar maar kan de al melige feestvreugde zeker verhogen. Het beste werkt het op het kantoor zelf. Maak een lijst met allerlei kleine items bv.: een plastic bloem, een paperclip, een nietmachine, pakje zakdoekjes, Hb potlood, nagelschaartje, rode stropdas, groene sok, etc.. Lees de lijst gewoon voor en wie het eerst het voorwerp brengt heeft gewonnen.
Wat heb je echt niet nodig: In hetzelfde kader als hierboven. Je hebt blinddoeken nodig of papieren zakken. (Om ongelukken te voorkomen nogmaals: papieren zakken geen plastic) Blinddoek iedereen met een doek voor de ogen of een papieren zak. De opdracht is: trek alles uit wat je niet beslist nodig hebt, in een minuut. De meeste zullen onmiddellijk aan kledingstukken gaan trekken terwijl het slimste is om de blinddoek of zak te verwijderen. Wie daar achter komt voordat de minuut voorbij is heeft gewonnen.

feestje op het werk
image-2535
Spel met ballon en meer: Schrijf enkele opdrachten op kleine velletjes papier. De opdrachten moeten vooral hilarisch zijn, doe de Gangnam Style etc..Stop de papiertjes in ballonnen en blaas deze op. Laat iedereen een ballon uitzoeken. Leg de ballon op een zitting van een stoel, liefst zonder armleuningen. Ballon op de stoel en met je volle gewicht (daarom het liefst zonder armleuningen) enkele seconden (5?) op de ballon gaan zitten. Wanneer de ballon knapt moet de opdracht op het papier worden uitgevoerd.
Van wie?: Pak na kantoortijd van ieder bureau, iedere werkplek een ding(etje). Het is in de sfeer van pen, koffiemok, muis, kam en misschien staat er wel een overgebleven lunch in de koelkast. Verzamel al die verschillende dingen in een grote doos. Geef iedereen op het feest pen en papier en laat een voor een de bij elkaar gesprokkelde eigendommen zien. Wie de meeste goed heeft geraden is de winnaar.
Raad de film: Het vergt weinig voorbereiding maar wel enige kennis van films alhoewel we kennen allemaal wel enkele beroemde scènes uit films. Voor het feest schrijf je beroemde films op velletjes papier. Doe de papiertjes in een grote schaal. Tijdens het feest laat je de gasten paren vormen. Het eerste koppel moet een papiertje trekken uit de schaal en een beroemde scene uit de film naspelen. Het tweetal dat de film raadt mag de volgende scene spelen.

Meer over de organisatie van je personeelsfeest vind je hier

Een personeelsfeest organiseren

personeelsfeest organiseren
image-2522
Een personeelsfeest organiseren. Je bent gevraagd om een geweldig feest te organiseren voor je bedrijf. Een feest waar collega’s nog maanden over na willen praten en waar je zelf misschien wel maanden van wakker ligt? Een feest organiseren kost tijd, het soort feest maakt alleen niet zoveel uit. Wil je de jaarlijkse kerstborrel moderniseren, een 5-jarig jubileum vieren, de opening van het nieuwe bedrijfspand groots aanpakken, je chef eens in het zonnetje zetten of het begin van de vakantie vieren?

Een personeelsfeest organiseren

Het feestcomité: Begin met het samenstellen van een feestcomité. Wanneer je bedrijf bestaat uit verschillende afdelingen probeer dan in iedere afdeling één vrijwilliger te vinden. Dit betekent dat planning en delegeren heel belangrijk worden. Maak collega’s verantwoordelijk voor een specifiek deel van de organisatie en zorg zelf voor het ‘grote overzicht’.
De basis: waar & wanneer: Beslis de plaats, de datum en het tijdstip van het feest. Bij een feest rondom het kerstfeest, sinterklaas of jubileum zit je natuurlijk wel vast aan een datum maar wanneer het gaat om het jaarlijkse personeelsfeest kun je best een beetje schuiven. De goedkoopste optie is natuurlijk om een feest te geven op het bedrijf zelf maar het is niet altijd de gezelligste plek. Soms hebben collega’s een geweldige tuin om een feest in te geven of een enorme schuur voor de iets koudere maanden. Heb je meer geld om te besteden dan kun je prijsopgaven vragen aan zaalverhuurders, restaurants of tentverhuurders. Wanneer je plaats/datum/tijdstip weet kun je gaan zoeken naar leuke uitnodigingen, deze vonden wij leuk!

personeelsfeest uitnodigingpersoneelsfeest uitnodigingpersoneelsfeest uitnodiging

Het budget: Hoeveel geld heb je te besteden of krijg je om te besteden? Ieder bedrijf of personeelsvereniging heeft hiervoor een ander budget.
De gastenlijst: Wil je ook partners uitnodigingen of enkele belangrijke relaties?  Voor een (hele ruwe) schatting ga je gewoon uit van het totale aantal werknemers. Je kunt ervan uitgaan dat dit aantal naar beneden moet worden bijgesteld. Wil je partners uitnodigen dan neem je hetzelfde aantal keer twee, met kinderen erbij vermenigvuldig je met vier.
Eten & drinken: Probeer ruim van tevoren diëten en allergieën te inventariseren. Ga je het zelf maken, een cateraar of wordt het een gezamenlijk project? Een cateraar kan je veel werk uit handen nemen maar kan kostbaar zijn, zelf doen kost meer tijd maar heb je voldoende hulp? Kijk naar je budget en neem dan pas een besluit (en o ja naar enthousiaste collega’s)
Entertainment: Geen feest kan zonder muziek al zou het alleen maar als ‘behang’ gebruikt worden. Muziek brengt leven in je feest. Feest je buiten het bedrijf vraag naar de mogelijkheden, voor een feest op het bedrijf kun je een installatie huren.
Ontvangst en slot: Het wordt zo vaak vergeten. Zorg voor een goede ontvangst. Vraag iemand om bij de deur te staan, de collega’s te ontvangen, de jassen aan te nemen en een welkomstdrankje te geven. Het is een kleine moeite en het maakt dat iedereen zich welkom voelt. Ook bij het vertrek zet je iemand bij de deur om de jassen aan te geven en kijk je (niet onbelangrijk) of iedereen vervoer heeft.

Meer feesttips op EenSpeciaalMoment

Feestje op het werk
Jubileumfeest themafeest-ideeën
Surprise party organiseren, 10 tips!
Mexicaans feest
Hawaii tropisch themafeest
1001 leuke feestversieringen voor een feest