Categoriearchief: Leuke Tips

Zomerfeest organiseren, organiseer je eigen zomerfeest

Zomerfeest organiseren! De zomer is natuurlijk het perfecte seizoen voor een feestje buiten. Of het nu in je achtertuin is, in een park of bos, bij een zwembad of op het strand. Vier de zomer met een feest! We geven je enkele leuke tips voor een zomerfeest.

Zomerfeest organiseren

Denk om te beginnen aan het weer

Een stralende zon voor je zomerfeest! Dat is natuurlijk wat je graag wilt, maar de realiteit kan een beetje anders zijn. Zorg dat je voorbereid bent op mooi en slecht weer. Voldoende parasols wanneer de weersvoorspellingen goed zijn want je gasten hebben een schaduwplek nodig. Maar denk ook aan partytent(en) voor die dagen waarop het dreigt te gaan regenen.

Denk ook aan je buren

Is het feest in je eigen tuin? Informeer je buren op tijd (of nodig ze uit). Een feestje buiten geeft nu eenmaal lawaai en niet alle buren zijn daarvan gediend op een zomerse avond.

zomerfeest drankje

Voldoende zitplaatsen?

Niet iedereen zal het fijn vinden om uren te moeten staan. Statafels zijn praktisch (en nemen weinig ruimte in) maar zorg daarnaast voor voldoende zitruimte. Kussens, tuinstoelen en tuinkleden zijn perfect voor een zomers feestje buiten.

Eten voor een zomerfeest

Een zomerfeest is natuurlijk een geweldig moment voor een barbecue. Maar je kunt ook denken aan een zomerse picknick. Zorg in ieder geval voor eten dat een tijdje in de zon kan staan of waar je makkelijk iets over kunt zetten tegen de muggen. Fingerfood is ideaal. Het is gewoon niet handig om iedereen de hele avond te laten balanceren met bordje eten.
zomerfeest organiseren

Drinken voor een zomers feest

Wijn, een goede combinatie van rood, wit en rosé. Voldoende bier (mag zeker niet ontbreken bij een barbecue) en niet te vergeten; voldoende sappen, frisdrank en water. Denk je dat je gasten ook dol zijn op cocktails?  Sla dan ingrediënten in voor een paar heerlijke zomers cocktails.

Versier je zomerfeest, decoraties en zo

Ga voor de vrolijke kleuren van de zomer. Ballonnen, vlaggenlijnen, lampionnen, kandelaars en feestverlichting. Je kunt voor een thema kiezen, bijvoorbeeld Hawaii  of Mexicaans maar hoeft natuurlijk niet. De zomer leent zich wel voor heldere kleuren, dus ga je te buiten aan vrolijke, kleurrijke versiering.

organiseer zomerfeest

Meer tips voor een feest op EenSpeciaalMoment

Versieringen voor je zomerfeest
Borden, bekers, ijskoelers, kleden en meer voor je zomerfeest
Barbecue organiseren
Tuinfeest organiseren
Hawaii-feest organiseren
Mexicaans feest organiseren

Familiereünie organiseren, tips!

Familiereünie organiseren, onze tips

Een familiereünie organiserenfamiliereünie organiseren, of je nu een grote of kleine familiereünie wilt organiseren, planning is belangrijk. Begin op tijd, zoek hulp, zet al je organisatietalent in en vergeet vooral niet je gevoel voor humor!

We geven je de beste tips voor een stressvrije organisatie van je familiereünie.

Familiereünie organiseren: begin op tijd

Wat is op tijd? Minstens 12 maanden van tevoren! Dat lijkt misschien een beetje vroeg. Maar bedenk dat je rekening moet houden met vakanties, feestdagen en niet te vergeten verjaardagen, huwelijken, enz. Begin met het sturen van een soort vragenlijst aan je familie. Welke datum is voor iedereen geschikt (geef 3 mogelijkheden) en wie heeft geweldige ideeën voor het feest. Wanneer je een datum hebt die voor de meeste familieleden geschikt is, kun je de uitnodigingen versturen. Doe dit ongeveer een half jaar van tevoren.

Zoek hulp voor de organisatie

organiseren familiereünie Een reünie organiseer je niet alleen. Denk alleen maar aan de tijd die het gaat kosten. Zoek enthousiaste familieleden die je willen helpen. Geef iedereen een eigen taak. Heb je een oom met financieel talent dan gaat hij de financiën regelen. Een nicht die in het onderwijs werkt? Geef haar de leiding over de kinderactiviteiten. Zo heb je al snel je eigen organisatiecomité!

Locaties en tijd voor een familiereünie

Hoe lang duurt een familiereünie? Eigenlijk kan alles tussen een middagje barbecueën, tuinfeest tot een weekje samen weg. Informeer op tijd daarom naar de mogelijkheden van je familie. Niet iedereen kan zich een week in een pretpark veroorloven. Overigens zijn er ook familieleden die een middag optrekken met de familie leuk maar ook meer dan genoeg vinden. Wil je een echt thema-feest organiseren dan vind je hier ideeën: strandfeest, hawaii-feest, high tea, hippie feest, Mexicaans feestAmerikaanse party of tuinfeest.

Planning is alles maar ga niet te ver 

Er zijn genoeg familieleden die het voldoende vinden om een middagje bij te praten met familieleden. Een hapje en een drankje, misschien een barbecue of picknick, maar dat is voldoende. Andere familieleden moet je vermaken met spelletjes, een speurtocht of andere activiteit. Geef iedereen de ruimte. Maak een programma maar laat iedereen vrij hieraan mee te doen.

Leuk voor iedereen!

Zoek activiteiten voor alle leeftijden. Zijn er veel tieners dan maak je ze misschien niet gelukkig met een High Tea. Combineer deze dan met een speurtocht of een karaoke wedstrijd. Zijn er veel kleine kinderen denk dan aan spelletjes, oud Hollandse spelletjes zijn overigens ideaal voor een familiereünie! Er zijn genoeg bedrijven die de organisatie van een familiereünie op zich kunnen nemen maar je kunt het ook zelf. Heel veel activiteiten kun je huren: een springkussen, barbecue, popcornautomaat, suikerspinmachine en zelfs een stoere klimtoren.

Nog meer ideeën en tips voor je familiereünie 

  • Vergeet niet om foto’s te maken. Geef iemand in je organisatiecomité deze taak. Maak in ieder geval één foto met de hele familie.
  • Maak een familiestamboom. Neem een groot vel papier (behangrol?) teken hier een boom op waarin iedereen zijn of haar naam kan zetten.
  • Laat ieder gezin een pagina maken voor een ‘familieboek’. Dit kan een kort verhaaltje zijn, een tekening van één van de kinderen, foto van het gezin, enz.
  • Maak een familie-kookboek. Wat eet jouw familie?
  • Laat t-shirts of sweaters bedrukken met bijvoorbeeld een mooie familiefoto of de naam van je familie.

Meer feesten op EenSpeciaalMoment

Straatfeest organiseren
Al onze kinderfeestjes
Feestartikelen, versieringen en meer voor je familiereünie

Straatfeest organiseren, tips en ideeën

Een straatfeest is de leukste manier om je buren beter te leren kennen. Hoe organiseer je een straatfeest of buurtfeest? Je denkt waarschijnlijk dat het organiseren van een straatfeest veel tijd gaat kosten en ja, dat is zo. Maar wanneer je voldoende buren kunt betrekken bij de organisatie dan wordt het een feest waar al je buren nog lang over na zullen praten. We geven je tips en ideeën voor een geweldig feest in jouw buurt.

Een straatfeest organiseren

1. Wie helpt mee?
Dit is de eerste en misschien wel de belangrijkste stap: wie helpt met de organisatie. Een straatfeest organiseren kost tijd en daarom heb je absoluut hulp nodig van enkele enthousiaste buren. Je kunt twee dingen doen: je gaat persoonlijk langs bij alle buren of je doet overal een briefje in de brievenbus met de vraag wie wil helpen met de organisatie van jullie straatfeest.
2. Organiseer een vergadering voor alle vrijwilligers
straatfeest organiserenJe hebt voldoende vrijwilligers gevonden? Dan is het tijd voor jullie eerste vergadering. Dit is het moment om: ideeën te verzamelen en een datum te prikken voor het feest. Denk aan het volgende: een straatfeest is meestal buiten maar wat wanneer het regent (?), activiteiten voor de kinderen, eten & drinken, muziek, gaan jullie een themafeest organiseren (Mexicaans feest, zomers Hawaiifeest, barbecue of een echte straatpicknick?) Een eerste vergadering is vooral bedoeld om ideeën te verzamelen, spreek daarna gelijk een datum af voor een tweede vergadering waarin je iedereen een speciale taak kunt geven.
3. Neem contact op met de gemeente
Iedere gemeente heeft andere regels voor het houden van een straatfeest of buurtfeest. In sommige gemeenten is het mogelijk om een subsidie/bijdrage te ontvangen voor een straatfeest. Niet altijd heb je toestemming nodig maar je moet een feest vaak wel melden bij de gemeente. Vraag dit altijd na en doe dit op tijd (ambtelijke molens :-)).

Een straatfeest? Denk ook hieraan:

1. Eten en Drinken
Is het gratis of vragen jullie hiervoor een bijdrage? Gaat het een Amerikaans feest worden? Dat wil zeggen, iedereen neemt iets mee om te eten of te drinken. Soms kun je ook een donatie krijgen van een supermarkt of snackbar in de buurt. Vragen om sponsoring staat natuurlijk altijd vrij!
2. Vergeet de kinderen niet
Spelletjes, een springkussen, schminken, een knutseltafel, een clown, enz.? Zorg ervoor dat er voldoende te doen is voor de kinderen. Dit hoeft echt niet zo duur te zijn. (wanneer je met een beperkt budget wilt werken) Bedenk een aantal (oud-Hollandse) spelletjes die waarschijnlijk leuk zijn voor alle leeftijden. Misschien ken je wel iemand in de straat die de kinderen kan schminken.

De organisatie van een straatfeest

1. Geef iedereen een taak

Verdeel de vrijwilligers over de verschillende taken die gedaan moeten worden. We geven hieronder een mogelijkheid om dit te verdelen:

  • Één centraal contactpersoon: iemand die een goed overzicht heeft van wat alle vrijwilligers aan het doen zijn en die een lijst heeft van alles wat georganiseerd moet worden. Deze onderhoudt ook het contact met de gemeente. (Dit is wel een grote taak dus je kunt het ook met z’n tweeën doen.)
  • straatfeest organiserenHet eten en drinken: dit is geen kleine taak overigens dus zorg dat je hiervoor voldoende vrijwilligers hebt. (denk ook aan bestek, glazen, bordjes e.d., laat je dit iedereen zelf meenemen of ga je dit kopen?)
  • Activiteiten voor de kinderen
  • Muziek: Natuurlijk hoort muziek bij een feest! Een echte band? Ga je een DJ inhuren? Heb je iemand in de straat met een fatsoenlijke muziekinstallatie die voor de muziek kan zorgen?
  • Versieringen voor het straatfeest (het ophangen van vlaggen, slingers, ballonnen e.d.) én de opruiming na het feest.

2. Welke bijdrage gaan we vragen?
Je hebt zo ongeveer een beeld van de kosten van het feest? Dan is het tijd om een bijdrage vast te stellen. Deze bijdrage kun je vermelden op een uitnodiging.

Uitnodigingen voor een straatfeest

Er zijn een aantal manieren om buren uit te nodigen. Je kunt bij iedereen een uitnodiging in de bus doen, je gaat langs bij alle buren om de uitnodiging persoonlijk af te geven of je ontwerpt een aantal posters die je in de buurt ophangt. Wat moet er op de uitnodiging staan:

  • de datum/tijd
  • ‘toegangsprijs’ (en hoe die betaald moet worden)
  • evt :zelf eten, stoelen, tafels, bestek e.d. meenemen, is er een thema (?).

Misschien is dit wel duidelijk maar…. je nodigt alle buren uit! Er zijn altijd buren die minder met elkaar kunnen opschieten maar dit is niet het moment om mensen buiten te sluiten.

Nog een paar tips voor het organiseren van een straatfeest

  • Het is een open deur intrappen maar het kan natuurlijk regenen. Een beetje regen is niet erg maar is de weersvoorspelling erg slecht dan kun je twee dingen doen: zorgen voor voldoende partytenten of houd het feest op een andere datum.
  • straatfeest organiserenVoeg een wedstrijdelement toe: organiseer een zakloopwedstrijd, touwtrekwedstrijd (even tegen oneven nummers?), volleybal wedstrijdje, wie maakt de mooiste straattekening,  of wie bakt de lekkerste taart?
  • Vergeet niet de schoonmaak na het feest, zorg dat er voldoende vuilniszakken of vuilnisbakken staan, dat scheelt enorm wanneer je gaat opruimen.
  • Had je moeite om vrijwilligers te vinden? Dit is hét moment om mensen enthousiast te maken voor de organisatie van jullie volgend feest!

Feestversiering voor een straatfeest

Vlaggenlijnen voor een straatfeest
Ballonnen voor een straatfeest
Feestverlichting voor een straatfeest

Meer feesten op EenSpeciaalMoment

Hoe organiseer je een strandfeest
Barbecue organiseren
Themafeest: hippiefeest organiseren
Mexicaans feest organiseren
Hawaii tropisch themafeest
Een jubileumfeest organiseren

Strandfeest, hoe organiseer je een strandfeest

Een strandfeest, een echte beach party! Nu kun je een feestje geven op het strand maar denk ook aan een themafeest gewoon in je eigen achtertuin. Ook leuk voor een verjaardag, personeelsfeest, buurtfeest of jubileumfeest!

Hoe organiseer je een strandfeest

Uitnodigingen

strandfeestLaat de uitnodigingen gelijk het thema duidelijk maken: Strand! Wanneer je handig bent kun je zelf uitnodigingen maken met bijvoorbeeld afbeeldingen van slippers, surfplanken, de zee, schelpen, zandkastelen, enz..

Uitnodigingen verstuur je via social media of mail maar met de post kan natuurlijk ook.

Wanneer je de mogelijkheid hebt om de uitnodigingen zelf rond te brengen: koop dan een aantal goedkope strandballen waar je de uitnodiging aan knoopt. Dit kan het best aan het dopje dat aan het ventiel zit. Je kunt ook uitnodigingen aan zonnekleppen binden of koop een aantal goedkope zonnebrillen.

Decoraties voor een strandfeest

strandfeestBreng het strandgevoel naar je eigen tuin! Hang een reddingsboei bij de voordeur of ingang. Je gasten weten dan onmiddellijk het thema van het feest.

Wees creatief met je decoraties om je gasten het echte strandgevoel te geven. Nu gaat het een beetje te ver (denken wij :-)) strandfeestom zand in je achtertuin (of woonkamer) te gebruiken maar: schelpen, visnetten, opblaasbare strandballen, vissenbodyboards, strandlakens, waterpistolen, opblaasbare palmbomen, knallend roze flamingo’s, ananassen zijn geweldige decoraties. Voor een extra vintagesfeer kun je nostalgische muurplaten ophangen.

Muziek voor je beach party, geen betere manier om de stemming erin te krijgen. Heb je genoeg te besteden: een steel band past er helemaal bij. Maar je kunt ook een playlist maken met muziek die bij de zomer hoort. (Ook geschikt  voor een karaoke?)

Eten voor een strandfeest

strandfeest

Maak je eigen limonade!

Keep it simple! Zet de barbecue aan! (Wanneer je een feest op een echt strand geeft kan dit niet altijd, vraag dit na.)

Fingerfood doet het geweldig bij dit thema, eenvoudige hotdogs (wanneer je de barbecue hebt aangezet), koude pastasalades, fruitsalades, aardappelsalade, stokbrood met kruidenboter, carpaccio, gevulde wraps, peppadews (zoete pepers die je vult met roomkaas) en zelfs kleine sandwiches passen  bij een strandthema.
Het eten mag redelijk eenvoudig. Je kunt het een dag van tevoren klaarmaken wanneer je zelf aan de slag wilt.

Drinken voor je strandfeest

strandfeestHet is zomer! Denk aan zomerse drankjes: vruchtensappen, limonades, vruchtenbowl, witte wijn of rosé en bier. Zet schijfjes citroen, limoen of sinaasappel klaar en eventueel blaadjes munt.

Wil je extra uitpakken zet dan een cocktailbar neer waar gasten hun eigen cocktail kunnen mixen. Heb je genoeg te besteden dan kun je ook een cocktailbar huren (soms met personeel).

Probeer al het drinken zo koel mogelijk te houden. Dat hoeft niet persé in een koelkast. Je kunt ook emmers met koud water vullen en hierin de flessen zetten.

Meer feesten op EenSpeciaalMoment

High Tea organiseren
Een picknick organiseren
Mexicaans feest organiseren
Hawaii tropisch themafeest
Amerikaanse party
Hoe organiseer je een examenfeest

Verloving: tips wanneer je gaat verloven

Ja! Je bent verloofd! Wat is een verloving eigenlijk, wanneer ben je verloofd, wanneer ga je vervolgens trouwen? Misschien heb je heel veel vragen, wij hebben de antwoorden en leuke tips!

Verloving tips 

Wanneer ben je verloofd?

verloving tips

Forever!

Je bent verloofd vanaf het moment dat je die ene belangrijke vraag hebt gehoord: Wil je met me trouwen? En jij hebt JA gezegd!

Moet je een verloving aangeven?
Nee, dat hoeft niet. Een verloving is het niet-officiële deel van jullie aanstaande huwelijk. Je kunt gewoon even genieten van deze tijd en misschien al beginnen met de voorbereidingen voor je trouwdag.

Hoe lang duurt een verloving?
Dit bepaal je helemaal zelf. Gemiddeld duurt een verloving ongeveer een jaar maar langer of korter mag ook. Dat jaar gebruiken de meeste aanstaande bruidsparen om hun huwelijk voor te bereiden.

Verloving en ondertrouw
Tijdens je verloving ga je in ondertrouw. Overigens heet dit nu ‘melding voorgenomen huwelijk’. Dit moet je minstens 2 weken voor jullie trouwdag doen. Dit hoef je niet meer te doen op het gemeentehuis, het kan via het internet.

Verlovingsringen?

verloving-tips

Ze zei JA!

Een aanzoek zonder ring? Het kan natuurlijk wel maar het krijgen van een ring is wel super romantisch. Je kunt je verlovingsring later combineren met je trouwring. Soms is het mogelijk om een setje te kopen. Zo past je verlovingsring mooi bij je trouwring.

Je kunt ook van een verlovingsring een trouwring maken door er bijvoorbeeld een diamantje in te laten zetten. Of je laat in de ring de datum van jullie verloving en die van jullie trouwdag graveren.

Aan welke hand draag je een verlovingsring?
Dat mag je helemaal zelf bepalen. Soms wordt het dragen van de ring door je geloof bepaald. Protestanten dragen de verlovingsring aan de linkerhand en de trouwring rechts. Katholieken doen het net andersom. Je kunt ook kiezen voor een praktische manier. Wanneer je rechtshandig bent dan slijt een ring aan je linkerhand minder en draagt vaak ook makkelijker.

Wie draagt een verlovingsring?
Diegene die het aanzoek heeft gekregen! Maar je kunt er ook voor kiezen om alle twee een verlovingsring te dragen.

Hoe vertel je over je verloving

In deze tijd van social media is een berichtje natuurlijk zo verstuurd. Al is het misschien wel leuk om jullie ouders en naaste familie als eerste te vertellen over jullie verloving.

Kaarten versturen kan ook. (Nog leuker wanneer je kaarten met een foto stuurt. Een verloving is het perfecte moment voor een romantische fotoshoot!)

Op de kaart hoef je alleen maar jullie namen te zetten, de datum van jullie verloving en jullie adres(sen). Ga je een feest geven? Dit kun je dan ook op de kaart zetten. (datum/tijd/plaats)

Verlovingsfeest organiseren

Een feest geven voor je verloving? Er is geen betere manier om jullie verloving te vieren dan met een feest of je het nu groot doet of klein. Vroeger organiseerden de ouders van het bruidspaar dit maar nu doen de meeste verloofde stellen dit zelf. Wanneer je een groot verlovingsfeest wilt geven doe dit dan ruim voor je huwelijksdatum. Twee grote feesten organiseren in korte tijd is bijna niet te doen.

Maar een klein verlovingsfeest geven is ook helemaal hip. Verras iedereen die je lief is met een vrolijk tuinfeest, met een gezellige barbecue of een High Tea om maar een paar voorbeelden te noemen.

Meer tips op EenSpeciaalMoment

Trouwringen kopen
Hoe vind je de perfecte trouwjurk, 11 tips
Save the Date kaarten versturen
Vrijgezellenfeest organiseren
Taken van een ceremoniemeester
Cupcakes of bruidstaart?