Symbolen voor graven

rouw symbool
image-1334
Grafsymbolen, symbolen voor graven, hoe maak je duidelijk hoe belangrijk iemand voor je was, wat voor een persoon verloren is. We geven je enkele voorbeelden van symbolen die je vaak op graven ziet, het is een handreiking en niet te vergeten, het zijn algemene voorbeelden. Onze grootste wens is dat we je op eigen ideeën brengen, want niets is persoonlijker dan de uiting van je  rouw.

Symbolen voor graven

Graankorrels / Korenaren: Deze verwijzen naar Christus omdat Hij het brood des levens is. Ook is het een symbool voor het Avondmaal of Eucharistie. Dat is dan in de christelijke traditie. Beide kunnen ook een verwijzing zijn naar een beroep. Gebroken of ‘geknakt’ symboliseren ze een onverwachte dood.

Handen: Twee in elkaar grijpende handen staan voor liefde en verbondenheid van twee mensen. Biddende handen voor de liefde van de overledene voor God.

Hart: Een afbeelding van een hart staat voor de liefde. Een hart waaruit vlammen komen, of soms worden ze ‘stralen’ genoemd, staat voor de liefde voor het geloof.

Klaver: Een klavertje vier staat natuurlijk voor het geluk. Een klavertje drie staat voor de heilige Drie-Eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest

symbool graf
image-1335
Klimop
: Symbool voor het eeuwige leven, de plant blijft altijd groen. Maar meer dan alle groenblijvende planten is de klimop het symbool voor hechting, verbondenheid en vriendschap. Deze symbolische betekenis heeft de klimop gemaakt tot een plant die veel op begraafplaatsen te vinden is.

Kruis: Een kruis staat voor het geloof en voor het eeuwig leven (voor opstanding). Er zijn verschillende varianten te vinden. Een kruis met een roos staat zowel voor het geloof als de liefde. De roos kan ook symbolisch verwijzen naar Maria of naar het bloed van Jezus aan het kruis. Een kruis met een lelie ervoor, teken van geloof en onschuld. Ook de lelie wordt soms als symbool voor Maria gebruikt. Kruis met een palmtak, het geloof en het eeuwige leven. Een kruis met laurier heeft ongeveer een gelijke betekenis.

Letters:
R.I.P: Requiescat in Pace, Latijns voor ‘rust in vrede’. Rest in peace is een verkeerde vertaling.
XP: is het monogram voor Christus. Het zijn de eerste twee letters van het woord Christus. (in het Griekse alfabet.)
PAX: vrede in het Latijn
Alfa & Omega: de eerste en laatste letters in het Griekse alfabet. In die zin maken de letters een denkbeeldige cirkel, het begin is het einde. De letters staan ook voor de almacht van Jezus.

Meer symbolen:
Symbolen van Rouw
Symboliek bij Rouw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *