Pasen, wat vier je met Pasen

Wat vier je met Pasen?

Wat vier je met Pasen? Bijna de helft van alle Nederlanders weet niet dat Pasen een christelijke feestdag is. Het is vooral een paashaas en (chocolade)eieren, dat weten we wel. Wat vieren we nu? Pasen is een belangrijke feestdag in de christelijke kerk, misschien wel de allerbelangrijkste. De opstanding van Jezus Christus wordt herdacht. Er zijn twee  paasdagen, de eerste paasdag valt altijd op een zondag. Maar het is ook een oud lentefeest, de donkere winter is bijna voorbij!

Pasen en de verrijzenis

pasen opstanding
image-987
Pasen is de belangrijkste feestdag voor christenen. Jezus is opgestaan uit de dood. Op vrijdag, Goede Vrijdag, was Jezus aan het kruis gestorven en in een grot gelegd. Wanneer gelovigen op zondag het graf bezoeken is het leeg, het grote rotsblok dat de holte afsloot is aan de kant geschoven. Maria Magdalena ziet hem die dag als eerste maar later verschijnt hij ook aan andere gelovigen. De discipelen zijn ronduit sceptisch maar wanneer Jezus ook hier verschijnt zijn ze overtuigd. Met de verrijzenis of opstanding wordt dus de overwinning op de dood bedoeld.

Pasen is ontstaan uit het joodse Pesach, de herdenking van de Exodus uit Egypte onder leiding van Mozes. De kruisiging en opstanding van Jezus vonden waarschijnlijk plaats rond de viering van dit feest waardoor de verschillende tradities en herdenkingen met elkaar versmolten. Na drie eeuwen werden de data van het christelijk Pasen tijdens het Eerste Concilie van Nicea officieel bepaald. Pasen moest worden gevierd op de zondag na de eerste volle maan in de lente waardoor het niet meer samenviel met Pesach dat geen vaste weekdag had. Door deze berekening kan het paasfeest vallen tussen 22 maart en 25 april. De lente begint op 21 maart.

Pasen is een lentefeest

pasen lente
image-988
Pasen is ontstaan in de tijd van het joodse Pesach maar ook uit andere religies kreeg het feest iets mee. Rond deze tijd, het begin van de lente, waren er altijd al grote feesten geweest. Het thema was bijna overal hetzelfde, vruchtbaarheid. Offers werden gebracht aan de grote godinnen zoals Astarte, Aphrodite en de Romeinse Venus. Enorme vuren moesten de demonen van de winter verjagen. De wereld begon er weer groener uit te zien, tijd voor een feest!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *